GoodGuide: una guida “Buona, pulita e giusta” ai prodotti alimentari e non.

Aumentano la consapevolezza e il desiderio dei consumatori di conoscere sempre di piu’ sui prodotti che acquistano: quali sono le componenti che confluiscono nel prodotto finito, quali invece le condizioni sociali dei lavoratori coinvolti e l’impatto ecologico del prodotto e della filiera sottostante.

Il New York Times riporta di una iniziativa Web (con l’immancabile controparte iPhone): GoodGuide, che permette ai consumatori di acquisire maggiore consapevolezza sui prodotti acquistati.

Qui di sotto la schermata su un tipo di pasta De Cecco: oltre a riportare i dati nutrizionali, e’ molto efficace la sbarra di relazione con gli altri tipi di pasta.

GoodGuide: pasta De Cecco
GoodGuide: pasta De Cecco

GoodGuide’s office, in San Francisco, has 12 full-time and 12 part-time employees, half scientists and half engineers. They have scored 75,000 products with data from nearly 200 sources, including government databases, studies by nonprofits and academics, and the research by scientists on the GoodGuide staff. There are still holes in the data that GoodGuide seeks to fill.

Users enter a product’s name to get scores. For instance, Tom’s of Maine deodorant gets an 8.6 in part because it has no carcinogens, while Arrid XX antiperspirant rates a 3.8 because it contains known carcinogens. Another click leads to information behind the scores, like whether an ingredient causes reproductive problems or produces toxic waste, or whether the company has women and racial minorities in executive positions or faces labor lawsuits.